Thursday, February 10, 2011

hari yang penuh bermakna



in da name of Allah,

Sudah lama rasanya tak meninggalkan sebarang berita disini. Alhamdulillah i'm still alive. and in very good condition. i mean sihat wal afiat la. alhamdulillah. alhamdulillah, alhamdulillah. Sebenarnya lama tak menulis bukan apa, ingin kongsikan sesuatu yang lebih menyenangkan hati, mendamaikan jiwa kat semua. Tapi hidup tak selalunya indah. Jika cerah dipagi hari belum tentu sampai ke petang. mungkin ada badai akan melanda. Apapun, semuanya itu mngajar kita semua tentang erti sebuah kehidupan.

Kesempurnaan

Mungkin saya terlalu inginkan kesempurnaan sehingga setiap apa yang berlaku dalam hidup, saya ingin pastikan segalanya sempurna. Tapi hakikatnya, tidak ada yang sempurna. Hidup bersederhanalah. Jangan terlalu predict terlalu tinggi, jangan pula terlalu rendah. Kita semua hanya hamba Allah yang kena hadapi setiap apa yang terjadi dengan redha dan ikhlas. (^^)

Pengajaran dan pembelajaran tidak akan pernah putus
Semua orang yang masih belajar sudah pasti sangat anti dengan perkataan FAIL. yes, sesiapa pun jua, pasti tidak ingin mencapai kegagalan bukan? erk, perlu dicapai ke? Herm, tak perlu. Apa yang perlu dicapai adalah sebuah kejayaan. Kejayaan, kejayaan, kejayaan. Macam mana nak berjaya? Perlu susah payah, perlu banyak bersabar dengan onak duri, perlu banyak berdoa dan berserah pada Allah, dan perlu kamu untuk berusaha dengan penuh keinginan. If tak nak buat apa susah? Kesimpulan, kejayaan tidak datang dengan mudah. Ia perlukan pengorbanan. Pengorbanan yang merangkumi semua aspek hidup; masa, tenaga, wang, kasih sayang dan sikap. pengorbanan sikap? Mungkin pengorbanan ke arah sikap malas kepada rajin, sikap susah betanya kepada rajin bertanya, malu kepada tidak malu, dan banyak lagi. Sebenarnya pengorbanan itu satu kemestian. MESTI!

Muhasabah diri
Bila kita inginkan yang terbaik, pasti Tuhan tunjukkan yang terbaik. Tapi mungkin jalan yang diberi lebih jauh daripada orang lain. Kita kena lbih bersyukur sebab jalan kita jalan spesial. Bukan jalan biasa, ia jalan yang penuh hikmah. Jauhi hasad dengki, jauhi sikap sombong dan jauhi sikap putus asa. mana kamu pilih, kehidupan yang berjalan berlari ataupun yang berjalan merangkak? saya rasa Tuhan bagi saya jalan merangkak. Memang ia bukan kehidupan yang mudah. tapi ia penuh hikmah. Bila kita merangkak kita akan lebih menghormati orang, menilai menghayati kehidupan sekeliling kita, dan mengambil pengajaran sampai ia betul-betul mendapat menjadi manusia baru yang lebih baik. Sungguh jalan ini tidak mudah. Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambanya. THANK YOU ALLAH.

* Semoga hari ini menjadi permulaan atas setiap kejayaan yang akan dicapai kelak, InsyaAllah. Keep on writing, FIGHTING!
** Saya harap dapat menulis dengan lebih baik, dan paling penting elakkan buang masa. Semoga memberi manfaat untuk saya dan kamu yang tidak saya kenal. Salam Ukhuwwah.
*** Membahagikan masa dengan lebih berkesan dan sedang belajar cara penanganan stress, insyaAllah semoga Allah memberi kemudahan atas setiap pekerjaan. B

Bismillah, semangat untuk mengambil HER. Membaiki apa yang perlu diperbaiki. Belajar dengan lebih serius. Bye, Assalamualaikum :)