Saturday, December 11, 2010

Loving Medicine

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini hanya ingin bercerita secara ringkas. Harap dapat memahami bagi yang ingin mengerti. Hidup saya adalah tanggungjawab saya. Tidak bleh nafilah kan? semua orang ada tanggungjawab masing-masing. Hari ini, saya ingin tegaskan kat diri yang selalu lupa ni tentang nikmat yang telah Allah berikan. Marilah sama-sama menjadi hamba yang sentiasa bersyukur diatas nikmat yang tidak terhitung.

Allah always guide my step. Bila saya tak tahu untuk membuat pilihan, Dia memberikan jalan yang sangat indah untuk saya. To become a doctor, tak pernah terlintas akan menjadi kenyataan. Tapi sekarang, saya berada dalam bidang ini. Tak mungkin tidak, satu hari nanti InsyaAllah dengan rahmatnya jugalah saya lulus mnjadi dokter.

Apa perlu saya lakukan adalah dengan belajar bersungguh-sungguh dan tidak berputus asa atas jalan yang telah diberikan. Memang setiap kejayaan tidak akan pernah tercapai tanpa kesusahan dan kepayahan kan? Oleh itu, mengeluh dan malas tidak boleh dijadikan alasan lagi. Belajar sebanyak-banyak yang boleh. Selagi akal masih waras dan badan masih bernyawa, kita sebagai hamba mesti menyelesaikan amanah yang diberikan. InsyaAllah, I will.

Apa kebaikan perubatan ye? soalan ini tidak dapat saya jawab sepenuhnya. Saya cuma tahu bidang perubatan adalah bidang yang sangat luas, sebab ianya melibatkan manusia. Bila bercakap pasal manusia, semua aspek boleh sentuh. Tak kiralah penyakit, maslah kejiwaan dan lain-lain selagi kita berusaha untuk hidup dengan kesehatan fisikal, mental dan rohani yang baik. Saya pun sebenarnya tak sabar untuk explore mende nih semua. InsyaAllah if my OSCE berlalu dengan baik, dan exam-exam lanjutan lain saya lulus dengan baik, practical will be mine. Semoga segala urusan dipermudahkan.
no time lagi dah. need to focus more. Thanks for hearing. I'm not secretive person actually. Hehe.